INTERVIEW: MOMPRENEUR ANGELA VAN JOOLZ

angela Joolz in

Tailor3IN

Angela Ursem is Marketing Director bij Joolz. Zij heeft 2 kinderen: Jill een meisje van 6 jaar en Stein een jongen van 8 jaar en woont in Amsterdam.

Kun je iets vertellen over het ontstaan van Joolz? 

Het concept voor Joolz is geboren in 2005, toen oprichter Emile Kuenen en product designer Stan Spangenberg met vrienden aan het varen waren over de Amsterdamse grachten. Aan boord  waren een aantal zwangere en moeders, dus het onderwerp van gesprek kwam al gauw op kinderen en alles wat daarbij hoort. Het gesprek nam een andere wending aan toen gesproken werd over hoe de ideale kinderwagen er uit zou moeten zien. Gedreven door groot enthousiasme over de ideeën aan boord, werd de boot aangemeerd en met pen en papier de ideale wagen geschetst.  Een paar uur later hadden ze de eerste vergadering bij ondergaande zon.

Hoe gaat het nu met Joolz? 

Het gaat erg goed met Joolz! Joolz is sinds de introductie in 2007 zeer snel gegroeid en is inmiddels verkrijgbaar in 23 landen. Het Joolz team is een gedreven en betrokken groep van professionals. Met veel enthousiasme en passie wordt aan nieuwe producten en diensten  gewerkt,. Met de voeten op de grond en een grote glimlach op ons gezicht, vieren we gezamenlijk de goede dingen in het leven.

Wat was het grootste obstakel en hoe is Joolz daar overheen gekomen?

Eind 2008 en 2009 waren moeilijke tijden voor Joolz: we hadden kwaliteitsproblemen omdat de kinderwagens met te veel enthousiasme (lees: te snel) op de markt waren gebracht. Vanaf het begin heeft Joolz haar service richting consumenten zeer hoog in het vaandel staan. We willen dat alle gebruikers een positieve ervaring met Joolz hebben en zullen er alles aan doen om dit te bewerkstelligen. Echter kostte dit standpunt ons bijna de kop, maar we hebben volgehouden en gelukkig konden we de problemen snel herstellen tot we terug waren op het door ons gewenste kwaliteitsniveau.

Waar ben je het meest trots op? 

Joolz staat voor Positive Design. In de kinderwagen zie je dit terug aan de uitgekiende ergonomie voor ouder en kind gecombineerd met Dutch Design. Niet alleen het product maar ook het bedrijf Joolz staat voor Positive Design. Sterker nog: deze filosofie is voortgekomen uit waar we als bedrijf voor willen staan: op een positieve manier een bijdrage leveren aan het leven van ouder en kind, op welke manier dan ook. Waar ik super trots op ben is dat ik zie dat iedereen binnen Joolz dit gedachtegoed ook echt voelt, diep van binnen. Dat betekent dat we zaken op een positieve manier aanpakken, het goede in mensen zien en geen beren op de weg zien, maar daar op een leuke manier een uitdaging van maken.

Wie is jouw grote voorbeeld? 

Jamie Oliver! Jamie is baanbrekend geweest in de wereld van chef-koks. Hij durft dingen op zijn eigen manier te doen en vertrouwd op zijn eigen kunnen. Daarnaast vind ik het inspirerend om te zien hoe hij gezonde maaltijden voor schoolkinderen kookt en hoe hij tieners betrekt in zijn restaurants waar voornamelijk biologisch gekookt wordt. Jamie heeft geen sterallures en blijft ondanks zijn mega succes met beide voeten op de grond, samen met zijn vrouw Jools en 4 kinderen.

Hoe combineer je het opvoeden van je kinderen met het werken bij Joolz? 

Met 2 kinderen en een man die veel op reis is, is het soms wel even balanceren hoe het allemaal moet. Ik hou van man en kids, maar ook van mijn vrienden en niet te vergeten mijn werk. Dit vereist een strakke planning die iedere zondagavond met de familie wordt doorgenomen. Gelukkig hebben we inmiddels een mooi netwerk van naschoolse opvang en oppas waardoor het mogelijk is om door de week te focussen op het werk. In het weekend ben ik er 100% voor de kids, met hart en hoofd. Ik heb moeten leren dat het niet werkt om dingen van het welbekende ‘lijstje’ weg te werken terwijl ik tijd doorbreng met de kinderen en merk dat iedereen er veel vrolijker van wordt, inclusief mijzelf, als ik dit duidelijker scheid. Dus: 100% bij Joolz of 100% bij de kids, niet 50/50!

Hoe zie je de toekomst van Joolz? 

Joolz is een jong bedrijf, met grote ideeën. Joolz wil een betekenis volle bijdrage leveren aan het leven van baby’s en ouders met complete, ergonomische en goed uitziende producten voor een gezond en gelukkig leven. Daarom zijn we continue op zoek naar betere en duurzame oplossingen, zoals het tweede leven dat wij aan onze kartonnen verpakkingen geven. Van iedere doos kan iets nieuws gemaakt worden, van een vogelhuisje tot een olifant. Bij Joolz zijn we altijd op zoek naar lokale initiatieven die de wereld een klein beetje beter, gezonder en leuker maken. We vieren iedere nieuwe stap in de juiste richting. In 2014 zullen we naast de welbekende Joolz Day diverse nieuwe producten introduceren zoals de Joolz Day Tailor: een uniek programma waar je zelf de kleur van de wagen, de wielen en de duwbeugels kunt kiezen wat je eindeloze combinaties geeft. Maar ook de Joolz Geo, een compleet nieuwe wagen, zal in 2014 worden geïntroduceerd. Dit is een kinderwagen voor ieder type familie: met 1 of 2 kinderen, van stadsmensen tot buitenmens. Voor de komende jaren staan veel nieuwe introducties op stapel en we hopen op een gezonde en positieve manier door te groeien in de 23 landen waar we nu verkrijgbaar zijn en daar wellicht meerdere landen aan toe te voegen. We zijn ambitieus en zitten boordevol ideeën!

 

Volgende artikel

I DIG DENIM

2 Reacties

  1. Rian

    In je stuk over de Joolz vertel jij dat in 2014 de nieuwe Joolz Geo verwacht wordt. Weet jij wanneer deze geïntroduceerd wordt? En wat de prijs hiervan zal bedragen. Ik ben nu 22 weken zwanger en ligt eraan wanneer de nieuwe Joolz uitkomt of ik hier op ga wachten of niet. Mvg.Rian

    Antwoord
    • BettinaNeseker

      Hoi Rian, ik weet dat de Joolz Geo op de negen maanden beurs volgende week gepresenteerd wordt en vanaf dan verkocht gaat worden. Over de prijs zal volgende week ook meer bekend zijn, ik zal het je laten weten.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.