Stichting het Vergeten Kind roept Nederland op om een klein gebaar van aandacht te geven aan kwetsbare kinderen in Nederland.
Gisteren is de Week van Het Vergeten Kind gestart. De jaarlijkse campagne gaat dit jaar over het belang van kleine gebaren van echte aandacht. Kleine gebaren, zoals het bieden van een luisterend oor of het sturen van een lief berichtje zorgen ervoor dat een kind zich gezien en geliefd voelt. Er zijn in Nederland 100.000 kinderen die opgroeien in gezinnen met meervoudige problematiek die deze positieve aandacht nauwelijks krijgen. Om deze kinderen te steunen, roept de stichting via www.hetvergetenkind.nl heel Nederland op om deze kinderen te verwarmen met een kilometerslange supportsjaal van lieve berichten. Na de actieperiode deelt Het Vergeten Kind ze, sjaal voor sjaal, uit aan kwetsbare kinderen in Nederland.
ONDERZOEK
Uit recent onderzoek van Het Vergeten Kind blijkt dat juist de kinderen die het al moeilijk hebben, minder steun ervaren van volwassenen om zich heen. Daar waar ouder(s) geen veilige basis kunnen bieden, is het extra belangrijk dat andere volwassenen positieve aandacht geven. En dit gebeurt te weinig. Jongeren met een lastige thuissituatie geven aan dat ze willen dat er met meer aandacht naar hen geluisterd wordt, dat kleine alledaagse dingen zoals bijvoorbeeld samen een spelletje spelen er echt toe doen. En dat stabiliteit en continuïteit in het contact met volwassenen van belang is. Uit internationaal onderzoek blijkt ook nog eens dat oprechte aandacht van volwassenen de veerkracht van kinderen vergroot en (effecten van) stress vermindert. Positieve aandacht is dus een belangrijke beschermende factor in de ontwikkeling van een kind, waardoor het zich beter kan ontwikkelen en volwaardig mee kan doen in de maatschappij.
OPROEP VOOR DE LANGSTE SUPPORTSJAAL VAN NEDERLAND
Stichting Het Vergeten Kind roept heel Nederland op om vanaf 27 januari t/m 25 februari een lief bericht op www.hetvergetenkind.nl achter te laten voor de 100.000 kinderen die het zo hard nodig hebben. ‘Je mag er zijn’, ‘Kom op, hou vol!’, ‘Geloof in jezelf’. Deze berichtjes worden aan elkaar gebreid tot een lange supportsjaal. Joep Verboeket, algemeen directeur: “Met het samen maken van de langste supportsjaal willen we Nederland vragen haar hart te openen voor kwetsbare kinderen. We benadrukken dat oprechte aandacht al kan zitten in kleine dingen. We kunnen allemaal iets doen voor deze kinderen, zodat zij krijgen waar ze recht op hebben: een kans op een mooie toekomst. En het mooie is, aan het einde van de campagne worden de sjaals losgemaakt en komt het echt terecht bij de kinderen die onze steun zo hard nodig hebben.”
DE WEEK VAN HET VERGETEN KIND
Sinds 2014 organiseert de stichting de Week van Het Vergeten Kind (van 29 januari t/m 4 februari) om een urgent probleem of een belangrijk onderwerp op de maatschappelijke en/of politieke agenda te plaatsen. Tijdens deze Week vinden er verschillende activiteiten door het hele land plaats, waarbij het gekozen thema centraal staat. Er wordt gestart met de ‘Kind Centraal’ Award en er zijn voetbalclinics bij 20 Eredivisie- en Jupiler League clubs. Verder vindt er het symposium ‘De kracht van aandacht’ plaats voor professionals uit de zorg en sluit de Week af met Het Vergeten Kind Filmfestival in Tuschinski, waarbij kwetsbare kinderen mini-speelfilms hebben gemaakt over hoe kleine gebaren het verschil maken. De Week luidt de campagneperiode in die na afsluiting van de Week nog drie weken doorloopt.